Home » Wie?
Gemz werd opgericht door Danielle Verheye. Als onderwijzeres begeleidt zij reeds sinds 2002 cognitief begaafde kinderen. Ze behaalde in 2004 het diploma Specialist in Gifted Education. Ze is (co-)auteur van verschillende publicaties i.v.m. hoogbegaafdheid. Ze leidde zowel in het reguliere als privé-onderwijs onderwijsgroepen specifiek voor hoogbegaafde kinderen. Ze is gespecialiseerd in het opsporen en remediëren van opgebouwde hiaten in leerstof, het uitzetten van differentiatietrajecten en het ontwikkelen van lesmateriaal voor de kangoeroeklas. Hierbij focust ze op het ontwikkelen van een goede werkhouding, efficiënt gebruik van oplossingsstrategieën en het aanleren van studievaardigheden. Ze is nog steeds werkzaam in het reguliere onderwijssysteem, waar ze op verschillende scholen het zorgbeleid voor cognitief sterke leerlingen uittekent en vormgeeft. Ook begeleidt ze zelf nog steeds cognitief sterke kleuters en leerlingen zowel binnen de klas als klasextern. Hierdoor kan ze praktijkgerichte en haalbare oplossingen garanderen. Van 2020-2023 was ze betrokken bij het project Voorbeeldscholen voor cognitieve begaafdheid van de Vlaamse overheid en deelde ze via de lerende netwerken haar expertise en ervaringen met tal van andere scholen. Ook nu verwelkomt ze met plezier (zorg)leerkrachten en directies om hen te helpen het zorgbeleid voor deze leerlingen op hun school uit te stippelen en te optimaliseren.
Samen met het Project Voorbeeldscholen Cognitief Sterk Functioneren schreef Danielle mee aan dit praktijkboek voor en door leerkrachten. Elk hoofdstuk behandelt een thema gelinkt aan cognitieve begaafdheid (bv. signaleren, versnellen, compacten en verrijken, verrijkingsklas…) en biedt talrijke concrete tips en handvaten om een gedegen zorgbeleid op school vorm te geven. Casussen en praktijkverhalen bieden een persoonlijke kijk, zowel op kleuter-, lager als secundair niveau.
Plus.mundo maakt deel uit van de WO-methode Mundo van uitgeverij Die Keure. Per leerjaar schreef Danielle Verheye negen thema’s uit voor gebruik in de kangoeroeklas of ter differentiatie in de eigen klas. De thema’s kunnen los van elke WO-methode gebruikt worden en perfect ingezet worden in leerjaardoorbrekende groepen.
Kant en Klaar Plus bestaat uit twee thema’s per map. Elk thema bevat een pakket voor de kangoeroeklas en een pakket differentiatietaken voor in de reguliere klas. Er zijn 8 thema’s uitgewerkt voor de tweede en derde graad. Danielle Verheye superviseerde de samenstelling van de mappen en schreef zelf het thema “Fantastische farao’s” (map 2de graad).
De Survivalgids is oorspronkelijk geschreven voor de hoogbegaafde kinderen zelf. Aan de hand van talrijke voorbeelden uit de praktijk wordt uitgelegd wat hoogbegaafdheid is, welke moeilijkheden dit soms met zich meebrengt, hoe je hier mee om leert gaan en welke aanpassingen op school nuttig of noodzakelijk zijn. In de praktijk merken we dat ook leerkrachten enthousiast reageren op dit boek.
Belangrijk om mee te nemen: Ondertussen heeft onderzoek uitgewezen dat een aantal ideeën uit dit boek niet meer voldoende wetenschappelijk onderbouwd zijn. Het is dan ook niet meer nieuw te koop.
Powered by WordPress | Compass by InkThemes.